České dráhy, narodowy czeski przewoźnik kolejowy, poinformował, że do Czech dotarła pierwsza lokomotywa elektryczna w nowym wariancie, który wyróżnia wyższa maksymalna prędkość eksploatacyjna, wynosząca 230 km/h. Do końca roku spodziewane są dostawy pierwszych 20 sztuk spośród 50 zamówionych elektrowozów.
W ostatnich latach w Czechach można śmiało mówić o taborowej rewolucji.
Państwowy przewoźnik kolejowy České dráhy na dużą skalę kupuje zarówno elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne przeznaczone do obsługi połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i lokalnych, jak również tabor dalekobieżny – nowoczesne lokomotywy elektryczne, a także zestawy wagonowe InterJet (10 sztuk) oraz ComfortJet (20 zestawów), które będą mogły rozpędzić się do prędkości 230 km/h. W tym miejscu należy przypomnieć, że zarówno InterJety, jak również ComfortJety, mogą być łączone ze zwykłymi wagonami pasażerskimi – oczywiście dopuszczalna prędkość powstałego w ten sposób składu wynosiłaby 200 km/h lub 160 km/h.
InterJety to 5-wagonowe zestawy bez wagonu sterowniczego. Z kolei zestawy ComfortJet składają się z 8 wagonów środkowych oraz wagonu sterowniczego. Obecnie pociągi te nie rozwijają wyższej prędkości niż 160 km/h. Już wkrótce będzie jednak możliwa jazda z prędkością 230 km/h, choć w najbliższych latach tylko poza granicami Czech. ČD rozpoczęły bowiem odbiory
elektrowozów Vectron produkcji Siemensa w wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h. Jak poinformował prezes zarządu i dyrektor generalny przewoźnika, Michal Krapinec, jeszcze w tym roku odebranych zostanie pierwszych 20 sztuk spośród 50 zamówionych Vectronów 230, w tym 8 sztuk do końca września. W przyszłym roku dostarczonych zostanie pozostałych 30 sztuk.
Co istotne, ČD będą ich pierwszym użytkownikiem. Elektrowozy będą oznaczone w Czechach jako seria 384. Mają one obsługiwać przede wszystkim relacje międzynarodowe – do Niemiec, Austrii oraz Węgier przez Słowację, a nawet do Danii.
W tym miejscu warto przypomnieć, że bezpośrednie połączenie kolejowe z Pragi do Kopenhagi obsługiwane ComfortJetem ma zostać uruchomione już w przyszłym roku. Dzięki zakupowi Vectronów 230 pociągi te będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość na trasie łączącej Berlin z Hamburgiem. Co ciekawe, jest to konwencjonalna linia kolejowa, na której po modernizacji można jeździć z prędkością 230 km/h na zdecydowanej większości przebiegu.
mat. pras. Správa železnic
Jeszcze do niedawna wiele wskazywało na to, że już na początku kolejnej dekady Vectrony 230 prowadzące zestawy ComfortJet i InterJet będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość także w Czechach – na pierwszym odcinku linii kolei dużych prędkości, który połączy Pragę z rejonem stacji kolejowej Poříčany. Do czasu oddania do użytku kolejnych odcinków pełniłby on funkcję nowego wylotu z Pragi w kierunku Pardubic i dalej do Brna oraz Ołomuńca i Ostrawy, a także do Hradce Králové dzięki łącznicy w kierunku Nymburka. Istnieje jednak ryzyko, że rozpoczęcie budowy, pierwotnie zaplanowane na bieżący rok, opóźni się nawet 5 lat. Obecnie najbardziej prawdopodobnym terminem zakończenia realizacji projektu VRT Polabí jest rok 2035.